Wikia

Harry Potter Wiki

Azkaban

Komentarze0
3708stron na
tej wiki
Azkaban
Azkaban (1)
Lokalizacja Morze Północne
Rok powstania przed 1850r.
Mieszkańcy
  • Więźniowie
  • Dementorzy (do 1998r.)
Rola Więzienie dla czarodziejów, którzy popełnili najcięższe przestępstwa w czarodziejskim świecie.

Azkaban — to magiczne więzienie, do którego wysyłani są czarodzieje i czarownice, którzy łamią prawa świata czarodziejów i zostają skazani na karę pozbawienia wolności lub śmierci, pilnowani przez Dementorów.

PołożenieEdytuj

Hpiwa
Azkaban na brytyjskiej okładce HP

Twierdza położona jest na małej poruszającej się, skalistej wyspie z dala od lądu. Według J.K. Rowling Azkaban znajduje się na środku Morza Północnego, co sprawiałoby jeszcze większe trudności w ucieczce z niego. Syriusz Black mówi, że gdy uciekł z Azkabanu pod postacią psa, płynął do Wielkiej Brytanii, a następnie wyjechał na północ, aby dostać się do Hogwartu. Oznacza to, że Azkaban jest na niższej szerokości geograficznej niż Hogwart, który jest w Szkocji. 

WyglądEdytuj

Na angielskiej okładce trzeciego tomu Harry'ego Pottera, więzienie jest wysoką czworokątną wieżą na wyspie, zaś w filmowej wersji Zakonu Feniksa jest to trójkątna, wysoka, nieco pusta w środku wieża wybudowana bezpośrednio na dnie. Chociaż wygląd Azkabanu nie jest szczegółowo opisany w książkach, wspomniano że Azkaban ma terytorium poza więzieniem, gdzie więźniowie, którzy zmarli są pochowani.

Dementorzy w AzkabanieEdytuj

Syriusz Black ucieka z Azkabanu
Prorok Codzienny Syriusz uciekł

Azkaban ma straszną i złą reputację w całej serii. Jak wspomniano na początku serii, Azkaban jest strzeżony przez dementorów. Obecność dementorów zmusza więźniów do przeżywania ich najgorszych wspomnień, w końcu stają się oni stopniowo bezradni i często poważnie obłąkani. Według Syriusza, wielu więźniów po prostu przestało jeść i ostatecznie umarło z głodu. Rozumowanie Syriusza jest takie, że "Oni po prostu tracą chęć do życia". Dementorzy są niezwykle trudni do zranienia - tylko wypowiedziane, skuteczne wobec nich zaklęcie Patronusa jest w stanie obronić się przed nimi. Azkaban był długo uważany za niemożliwy do ucieczki, dopóki nie uciekł Syriusz.  

WizytyEdytuj

Wizyty do Azkabanu były mocno ograniczone, ponieważ tylko szanowani urzędnicy ministerstwa mogli odwiedzić ewentualnych krewnych. Przykładem jest, gdy Barty Crouch senior i jego żona mogli odwiedzić swojego uwięzionego syna Barty'ego Croucha Jr., on skorzystał z tego przywileju i uciekł przy pomocy rodziców z więzienia. (Jego matka przemieniła się w niego za pomocą Eliksiru Wielosokowego).

CiekawostkiEdytuj

Azkaban5
Bellatrix uciekająca z Azkabanu
  •  Oprócz Azkabanu w książkach jest wspomniane jeszcze jedno więzienie, stworzone przez Grindelwalda - Nurmengard.
  • J.K. Rowling potwierdziła, że po objęciu stanowiska Ministra Magii przez Kingsleya Shacklebolta, dementorzy zostali usunięci z Azkabanu, a świat stał się przez to weselszym miejscem.

EtymologiaEdytuj

Nazwa pochodzi od rosyjskeigo miasta Abakan, które w przeszłości były zajmowane przez różne grupy zesłańców, a także czerpie inspirację z więzienia Alcatraz u wybrzeży San Francisco, było to najbardziej strzeżone więzienie w USA aż do momentu ucieczki kilku więźniów, wtedy właśnie go zamknięto.

Masowe UcieczkiEdytuj

Azkaban3
Prorok Codzienny ogłaszający Masową Ucieczkę
W (Zakonie Feniksa) 5 części, dziesięć z najbardziej niebezpiecznych i lojalnych popleczników Voldemorta, w tym Bellatriks Lestrange uciekli z Azkabanu. Dumbledore miał rację, uznając, że to błąd strzec największych popleczników Voldemorta dementorami, którzy będą stali po stronie Voldemorta, jeśli powróciłby on do władzy. Po odejściu większości dementorów z Azkabanu, był on nadal więzieniem, ale bardzo osłabionym. Przed rozpoczęciem 7 części, nie było innego masowego wydostania się Śmierciożerców z Azkabanu. Po przejęciu Ministerstwa przez Voldemorta ,wielu pracowników Ministerstwa, zdrajcy Dolores Umbridge oraz mugolaki zostałi zesłani do Azkabanu. Takie ofiary są uwalniane po upadku Voldemorta, a Umbridge jest uwięziona tam, wraz z wszystkimi śmierciożercami, co przeżyli bitwę.

Ucieczki z Azkabanu Edytuj

Ucieczka Syriusza BlackaEdytuj

Syriuszek
Syriusz Black w Azkabanie

Wieść o ucieczce Syriusza obiegła szybko cały świat Magii - i nie tylko. W 1993 został pierwszą znaną osobą, która kiedykolwiek uciekła z Azkabanu. Syriusz wymyślił pośpiesznie plan ucieczki. Odzyskał on na tyle siły , aby zmienić się w swoja animagową formę i (dzięki temu, że poważnie wychudł w więzieniu) przecisnął się przez kraty. Wymijając dementorów,(Dementorzy nie byli tak zainteresowani prostym psim umysłem) przepłynął przez Morze Północne ku wolności, jednak ta przeprawa wiele go kosztowała. Dostał się następnie do Little Whinging, gdzie chciał rzucić okiem na Harry'ego, już nastolatka, który uciekł od swojej mugolskiej rodziny. Jego wygląd przestraszył chłopaka, a krótkie spotkanie zakończyło pojawieniem się Błędnego Rycerza.

Barty
Bartemiusz Crouch Jr.

Ucieczka Bartemiusza Croucha Jr.Edytuj

Barty w Azkabanie spędził rok. Kolejno uciekł, gdyż taka była ostatnia wola jego matki. Wyciągnął go stamtąd ojciec podając mu Eliksir Wielosokowy z włosem jego matki, a jego matce eliksir z włosem Croucha Jr. przez co zamienili się miejscami. Crouch Jr żył w ukryciu, spętany zaklęciem Imperius, strzeżony przez skrzatkę domową Mrużkę, matka natomiast umarła i została pochowana nie zmieniając postaci swojego syna.

Ucieczka Notta Sr. i Crabbe Sr.Edytuj

24 czerwca 1995 roku pojawili się na cmentarzu w Little Hangleton i uczestniczyli w procesie odrodzenia się Voldemorta. Rok później walczyli w Bitwie w Departamencie Tajemnic. Po porażce zostali zesłani do Azkabanu, z którego uciekli w 1997 roku. 2 maja 1998 walczyli u boku Czarnego Pana w Drugiej Bitwie o Hogwart.

Ucieczka Traversa i JugsonaEdytuj

Bellatrixazkaban
Bellatriks w Azkabanie

W styczniu 1996 roku uciekli z Azkabanu, by dołączyć do [[Lord Voldemort|Czarnego Pana]. W czerwcu 1996 roku brali udział w potyczce w Departamencie Tajemnic. Po niej zostali aresztowani i wrócili do Azkabanu, jednak rok później byli ponownie na wolności. Po ostatecznym upadku Voldemorta zostali zesłani do Azkabanu lub zabici.

Ucieczka Bellatriks, Rudolfa i Rabastana LestrangeEdytuj

Kiedy Voldemort powrócił w 1995 roku, powiedział wtedy, że Lestrangowie byli jednymi z najwierniejszych śmierciożerców. Lestrangowie uciekli z Azkabanu w 1995 roku podczas masowej ucieczki z więzienia. Lecz trafili tam z powrotem po przegranej bitwie w Departamencie Tajemnic. Ponowne uwolnienie, w lipcu 1996 roku Lestrangowie zawdzięczali Lordowi Voldemortowi, który podarował im wolność. Po ostatecznej klęsce swojego Pana, Rudolf i Rabastan zostali zabici lub ponownie zesłani do Azkabanu.(Bellatriks już nie żyła, zgninęła z rąk Molly Weasley)

Ucieczka Dołohowa, Rookwooda, Traversa, Mulcibera oraz kilku innych śmierciożercówEdytuj

Podobnie jak Lestrangowie w styczniu 1995 roku uciekli z Azkabanu, by dołączyć do odrodzonego i rosnącego w siły Czarnego Pana. Po bitwie w Departamencie Tajemnic zostali ponownie zesłani do Azkabanu. W lipcu 1996 roku zostali uwolnieni przez swojego pana Lorda Voldemorta.

Znani SkazańcyEdytuj

CiekawostkiEdytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Azkaban

  • Deportacja.

    10 wiadomości
    • Gdyby można było, to jaki sens miałoby to więzienie. Deportować można się bez różdżki, więc każdy więzień mógł wyjść ki...
    • W Hogwarcie nie można się teleportować, więc strzelam, że w Azkabanie też...
  • JAko taki

    22 wiadomości
    • Zależy od punktu widzenia :)
    • Ten temat chyba można już zamknąć, co? 

Więcej od Wikii

Losowa wiki