FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: BlackAngel92

Jeżeli chcesz poczytać dotychczasowe informacje: Artykuł zastepczy
_______________________________________________________________________

Dean Thomas: „Auror?
Ron Weasley: „Czarodziej łapiący czarnoksiężników.
— rozmowa Rona i Deana na temat aurorów.[źródło]

Auror — członek elitarnej jednostki wysoko wyszkolonych czarodziejów. Są przeszkoleni do badania przestępstw związanych z czarną magią, a także mogą aresztować lub uwięzić czarownice i czarodziejów parających się zakazaną magią. Aurorzy są w świecie czarodziejskim odpowiednikiem mugolskiej policji i wojska.

W Wielkiej Brytanii aurorzy pracują w Depatramencie Przestrzegania Prawa Czarodziejów w Ministerstwie Magii. Natomiast w Stanach Zjednoczonych odpowiednikiem jest Departament Przestrzegania Prawa Czarodziejów w Magicznym Kongresie Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Szkolenie Aurora jest niezwykle trudne i intensywne, więc jest podzielone na kilka kwalifikacyjnych etapów. Według profesor McGonagall nikt nie został przyjęty w szeregi Aurorów w przeciągu trzech lat przed 1995 rokiem[2]. Jednak Tonks zdobyła uprawnienia dopiero w 1994 roku[2], więc prawdopodobnie zaczęła kurs wcześniej. W 2007 roku Szefem Brytyjskiego Biura Aurorów został Harry Potter, który pełnił tę funkcję do 2019 roku, gdzie został Szefem Depertamentu Przestrzegania Prawa Czarodziejów[3].

HistoriaEdytuj

Aurorzy w Wielkiej BrytaniiEdytuj

Minister Magii Eldritch Diggory jako pierwszy ustanowił program rekrutacyjny dla aurorów w Wielkiej Brytanii, miało to miejsce w XVII wieku.

Podczas Pierwszej Wojny Światowej, ówczesny Minister Magii wysłał Aurorów na front w celu zapewnienia pomocy mugolom. Tezeusz Skamander pracował jako auror i został opisany jako „potężny” czarodziej. Scamander brał udział razem z innymi czarodziejami w Pierwszej Wojnie Światowej, później został ogłoszony bohaterem. W 1926 roku Tezeusz nawiązał kontakt z Perciwalem Gravesem, Dyrektorem Departamentu Przestrzegania Prawa Czarodziejów (MACUSA). Mężczyźni korespondewali między sobą o wydarzeniach w Nowym Jorku.

Pierwsza wojna czarodziejówEdytuj

W czasie Pierwszej Wojny Czarodziejów (19701980) podczas narastania potęgi Lorda Voldemorta i Śmierciożerców aurorzy dostali pozwolenie od Bartemiusza Croucha Seniora na używanie Zaklęć Niewybaczalnych oraz ich zabijanie – wcześniej brali przeciwnika żywcem. (Nie wiadomo czy po ponownym odrodzeniu się Voldemorta w 1995 dalej obowiązywało to prawo.) Jednym z najskuteczniejszych aurorów w czasie pierwszej wojny czarodziejów był Alastor Moody, który sam zapełnił połowę cel w Azkabanie. Część aurorów prócz zwykłych obowiązków była także członkami Zakonu Feniksa, założonej przez Albusa Dumbledore'a. Organizacja ta powstała w celu walki z Voldemortem i Śmierciożercami. Ponadto Śmierciożercy dopuścili się także wielu zbrodni na aurorach, nawet po upadku Voldemorta – do najbardziej znanej, należy torturowanie Franka Longbottoma i Alicji Longbottom przez Bellatriks Lestrange, Rudolfus Lestrange, Rabastana Lestrange, oraz Bartemiusza Croucha Juniora. Atak i tortury, których dopuścili się na rodzicach Neville'a śmierciożercy spowodował trwałe uszkodzenie i umieszczenie ich w Szpitalu św. Munga. Miał też konsekwencje polityczne – zwolniono Bartemiusza Croucha Seniora z funkcji Szefa Departamentu Przestrzegania Czarodziejów.

Pomiędzy wojnamiEdytuj

Druga Wojna CzarodziejówEdytuj

Po Drugiej Bitwie o HogwartEdytuj

Aurorzy w Stanach ZjednoczonychEdytuj

Europejscy AurorzyEdytuj

Jak zostać auroremEdytuj

WymaganiaEdytuj

TreningEdytuj

Zadania aurorówEdytuj

LokalizacjaEdytuj

Znani aurorzyEdytuj

Osoba Uwagi
Venusia Crickerly Została Ministrem Magii w 1902 roku.
John Dawlish Auror pomiędzy pierwszą a drugą wojną czarodziejów.
Hesphaestus Gore Został Ministrem Magii w 1752 roku.
Alicja Longbottom Torturowani przez grupę Śmierciożerców, Bellatriks i Rudolfa Lestrange klątwą Cruciatus po pierwszej wojnie czarodziejów. Trafili do Szpitala Świętego Munga.
Frank Longbottom
Ronald Weasley Odszedł, po czym rozpoczął pracę w Magicznych Dowcipach Weasleyów.
Neville Longbottom Odszedł, po czym objął posadę nauczyciela zielarstwa w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.
Alastor Moody Zamordowany przez Śmierciożerców w trakcie bitwy nad Little Whinging27 lipca w 1997 roku.
Proudfoot Auror, który stacjonował w Hogsmeade wraz z innymi w roku szkolnym 1996–1997 w Hogwarcie.
Savage
Kingsley Shacklebolt Został Ministrem Magii w 1998 roku, brał udział w bitwie o Hogwart.
Nimfadora Tonks Zamordowana przez Bellatriks Lestrange w czasie drugiej bitwy o Hogwart, 2 maja, 1998 roku.
Williamson Pierwszy auror, który zobaczył Lorda Voldemorta tuż przed tym, jak odszedł z Ministerstwa Magii w 1996 roku po bitwie w Departamencie Tajemnic.

Szefowie Biura AurorówEdytuj

Osoba Uwagi
Gawain Robards Wcześniejszy Szef Biura Aurorów, dopóki nie został zastąpiony przez Scrimgeoura w 1996 roku.
Rufus Scrimgeour Na emeryturze, został Ministrem Magii w 1996 roku. Zamordowany przez Lorda Voldemorta w dniu 1 sierpnia 1997 roku.
Harry Potter Auror od 1998 do 2007 roku, awansowany na Szefa Biura Aurorów w 2007 roku, w wieku 26 lat.

CiekawostkiEdytuj

  • Harry został aurorem bez szkolenia, wedle życzenia ministra Kingsleya Shacklebolta. Co więcej, o tym, że byłby dobrym aurorem, dowiedział się od utajnionego, groźnego śmierciożercy. Mimo to potem nie myślał o żadnej innej karierze.
  • W filmach, aurorzy nosili brązowe trencze, być może jako uniformy. Kingsley Shacklebolt jest jedynym aurorem, który go nie nie nosił.
  • W filmie Harry Potter i Książę Półkrwi (film), Minerwa McGonagall, krótko wspomina o tym, że Harry chce zostać aurorem, choć w serii robi to w książce Harry Potter i Zakon Feniksa (książka) w czasie porad zawodowych.

EtymologiaEdytuj

Etymologia nie jest do końca znana, lecz słowo Auror można skojarzyć z łac. auris oznaczającego ucho. Może to nawiązywać do ich czujności i wyostrzonych zmysłów.

Występowanie Edytuj

Przypisy