FANDOM

Wszyscy o tym wiedzą, że skierował się do miejsca, gdzie żyłeś, dziesięć lat temu, w okresie Halloween. Miałeś tylko roczek... Sam-Wiesz-Kto wszedł do twojego domu i zabił twojego ojca. Następnie skierował się do pokoju, gdzie byłeś z matką - i też próbował cię zabić ... Ale nie mógł tego zrobić. Nigdy nie zastanawiałeś się, skąd masz ten znak na czole? To nie było zwykłe zaklęcie. To właśnie staje się, gdy potężna, zła klątwa kogoś dotknie - twój ojciec i matka oddali za ciebie życie i zginęli od morderczego zaklęcia - ale na ciebie to nie zadziałało, dlatego jesteś sławny, Harry. Dlatego każdy czarodziej zna twoje imię...
Rubeus Hagrid tłumaczący atak w Dolinie Godryka

Atak w Dolinie Godryka — wydarzenie kończące Pierwszą Wojnę Czarodziejów, odbywające się w noc 31 października, czyli w Halloween 1981 roku. Atak miał miejsce niecały tydzień po tym, jak Peter Pettigrew, będący Strażnikiem Tajemnicy rodziny Potterów, wydał ich położenie Czarnemu Panu.

Voldemort po usłyszeniu połowy przepowiedni podsłuchanej przez Severusa Snape'a, uwierzył, że jego śmiertelnym wrogiem zostanie Harry Potter i udał się do domu Potterów w Dolinie Godryka. Choć zamordował Jamesa i Lily Potter, którzy zmarli ochraniając rocznego Harry'ego, to gdy próbował zabić chłopca, miłość płynąca z Lily pozwoliła dziecku przeżyć. Mordercze zaklęcie odbiło się, a część duszy Voldemorta wyrwała się z jego zniszczonego organizmu i wszczepiła się w jedyną żyjącą istotę - samego chłopca - czyniąc go jednocześnie niezaplanowanym horkruksem Voldemorta. W wyniku tego ataku, Harry Potter został naznaczony jako równy Czarnemu Panu.

Przepowiednia o Harrym Edytuj

Pomnik

Pomnik upamiętniający wydarzenia w Dolinie

„''Oto nadchodzi ten, który ma moc, pokonania Czarnego Pana...

Zrodzony z tych, którzy trzykrotnie mu się oparli, a narodzi się, gdy siódmy miesiąc dobiegnie końca..

A choć Czarny Pan naznaczy go jako równego sobie, będzie miał moc, jakiej Czarny Pan nie zna...

I jeden z nich musi zginąć z ręki drugiego, bo żaden nie może żyć, gdy drugi przeżyje...

Ten, który ma moc pokonania Czarnego Pana narodzi się gdy siódmy miesiąc dobiegnie końca...

Sybilla Trelawney

Około rok przed narodzinami Harry'ego, Sybilla Trelawney spotkała się z Albusem Dumbledore'em w Gospodzie pod Świńskim Łbem, na rozmowie o pracę na stanowisku nauczyciela Wróżbiarstwa. Wtedy kobieta wpadła w trans i wypowiedziała brzemienne w skutku słowa przepowiedni. Pierwszą połowę przepowiedni podsłuchał, działający wtedy jeszcze jako śmierciożerca, Severus Snape. Na podstawie tej części Voldemort wydedukował, że to o Harrym Potterze jest mowa w przepowiedni. Snape, nadal zakochany w Lily Potter, skontaktował się z dyrektorem Szkoły Magii i Czarodziejstwa Hogwart, prosząc go, aby ochronił jego przyjaciółkę ze szkolnych lat. Po tym spotkaniu postanowił prosić Czarnego Pana o oszczędzenie kobiety.

Zdrada i atak Edytuj

Potterowie wiedząc, że Voldemort na nich poluje, ukryli się w Dolinie Godryka i zabezpieczyli Zaklęciem Fideliusa. Pierwotnie to Syriusz Black miał być Strażnikiem Tajemnicy, ale stwierdził, że to byłoby zbyt oczywiste. Dumbledore zaoferował siebie na strażnika, jednak Potterowie za namową Syriusza Strażnikiem ustanowili Petera Pettigrew. O takiej zmianie nie wiedział nikt, nawet Dumbledore. Niestety Glizdogon okazał się szpiegiem, który wydał ich kryjówkę Voldemortowi. Czarny Pan przybył do Doliny Godryka w Halloween. James Potter oddał Harry'ego, Lily, i kazał jej zabrać syna w bezpieczne miejsce. Wężousty wyważył drzwi i zabił Jamesa, nim ten zdążył chociaż sięgnąć po różdżkę. Następnie Voldemort wparował na piętro, do pokoju w którym byli Harry wraz z matką. Czarny Pan kazał Lily odsunąć się od syna by mógł go zabić, kiedy ona go nie posłuchała, zabił ją i przeszedł do chłopaka. Jednak Voldem
150px-Godrics-hollow

Dom Potterów podczas ataku

ort nie przewidział, że miłość jaką Lily Potter obdarzyła syna, ma moc przewyższającą wszelką magiczną potęgę. Kiedy rzucił klątwę Avada Kedavra , została ona stłumiona na dziecku, tworząc na jego czole bliznę w kształcie błyskawicy, a później odbita w rzucającego, unieszkodliwiła jego ciało, przy okazji wyrywając strzępy jego duszy. Jeden z nich osiadł w Harrym, jako jedynej w pełni żywej istocie w budynku. Reszta duszy Voldemorta uciekła do Albani. Po wydarzeniach tej nocy Glizdogon zabrał i ukrył różdżkę Voldemorta w sobie tylko znanym miejscu, i zmistyfikował własną śmierć.

Występowanie Edytuj

Wojny czarodziejów

Pierwsza wojna Morderstwo w Little Hangleton (1943) · Morderstwo Chefsiby Smith (1946) · Insurekcja śmierciożerców (ok. 1970) · Inwazja olbrzymów · Zniknięcie śmierciożerców (1980) · Morderstwo Potterów (1981) · Śmierć Voldemorta
Druga wojna Odrodzenie Voldemorta · Atak dementorów w Little Whinging (1995) · Bitwa w Departamencie Tajemnic (1996) · Ataki na mugoli · Pierwsza Bitwa o Hogwart · Bitwa nad Little Whinging (1997) · Bitwa o Hogwart (1998)