Fandom

Harry Potter Wiki

Astronomia

7129stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze2 Udostępnij
Sinistrahalloween.jpg

Aurora Sinistra – nauczycielka astronomii

Mieli obserwować w nocy niebo przez swoje teleskopy, w każdą środę o północy i uczyć się nazw trudnych gwiazd i ruchu planet.
— Harry Potter opisujący zajęcia z astronomii

Astronomia — przedmiot w Hogwarcie nauczany przez profesor Aurorę Sinistrę. Na astronomii poznaje się ruchy planet i gwiazd. Harry przez pięć lat uczył się tego przedmiotu i na SUMach dostał „Zadowalający”. Na SUMach w 5 roku Harry’ego w Hogwarcie, uczniowie obserwujący niebo przez teleskopy na wieży, zauważyli inkwizytor Dolores Umbridge jak wraz z kilkoma czarodziejami oszałamiają prof. Minerwę McGonnagall. Pomimo tego, że profesor transmutacji została trafiona czterokrotnie zaklęciem Drętwota to przeżyła i czuła się w miarę dobrze jak na jej wiek.

Astronomia to nauka o ciałach niebieskich, ich budowie, ruchach, pochodzeniu i ewolucji oraz o materii rozproszonej w przestrzeni kosmicznej. Astronomia, a ściślej jej dział zwany kosmologią, zajmuje się także Wszechświatem jako całością. Nazwa astronomia pochodzi z greki: astron (gwiazda) i nomos (prawo).

Astronomię można inaczej określić jako naukę o wszelkich obiektach i zjawiskach znajdujących się poza Ziemią. Dzisiejsza astronomia jest ściśle związana z astrofizyką, która jest zastosowaniem praw fizyki do interpretacji wyników obserwacji astronomicznych. Związek ten jest tak głęboki, że dziś obie dziedziny są właściwie jednością. Mógł on powstać dzięki odkryciu, że ciała niebieskie składają się z takiej samej materii, jak wszystkie inne otaczające nas obiekty.

Obiekty, którymi zajmuje się astronomia, to ogół ciał niebieskich: planety, gwiazdy, gwiazdozbiory, asocjacje gwiazd, gromady gwiazd, galaktyki, mgławice, gromady galaktyk, materia międzygwiazdowa, gaz międzygalaktyczny, materia egzotyczna, materia ciemna, kwazary, czarne dziury i wiele innych. Astronomia zajmuje się badaniem procesów dotyczących tych ciał.

Przedmioty potrzebne do nauki astronomiiEdytuj

CiekawostkaEdytuj

  • Muzą astronomii jest Urania.

Za kulisami Edytuj

  • Podczas egzaminu Harry'ego na SUMach, chłopak patrzył o północy przez teleskop na Wenus. Jednak w rzeczywistości orbita Wenus w tym okresie była bliżej Słońca, a północy ziemia w tym czasie była bardzo oddalona. Biorąc pod uwagę te dwa fakty, to jest wysoce prawdopodobne, że Harry byłby w stanie zobaczyć Wenus niezależnie od dużej szerokości Wielkiej Brytanii i czasu do przesilenia letniego. Prawdopodobnie teleskop był zaczarowany na czas egzaminu.
  • W filmach, klasa astronomii nigdy nie została wymieniona lub bezpośrednio pokazana, a profesor Sinistra pojawiła się w filmie tylko jako niezidentyfikowany nauczyciel w tle.
  • Zważając na fakt, że powszechnie wiadomo o tym, że wśród czarodziejów Europa jest uznawana za zimny kontynent a Io ma wulkany, wydaje się, że pomimo rozdzielenia czarodziejskich i mugolskich kultur (i ignorancji czarodziejów względem innych pojęć naukowych, takich jak energia elektryczna), mugolska nauka jest dobrze rozbudowana przez astronomów. Podobnie jak wiedza czarodziejów, mugolska sięga daleko i wciąż kształci się we współczesnej astronomii, choć póki co nie aż tak znana. Jednak jest całkiem możliwe, że czarodziejski świat ma inne sposoby na przeprowadzanie tych badań, bez wykorzystania technologii mugoli, ponieważ profesor Trelawney posiadała glob układu słonecznego, na którym poprawnie opisywane były wszystkie planety (w tym Pluton) i ich księżyce. Ponadto Harry Potter znalazł ruchomą kulę ziemską na ulicy Pokątnej, gdy przebywał w pubie w okresie letnim przed swoim trzecim rokiem szkolnym. Wiedza czarodziejów znacznie przewyższała aktualny stan wiedzy mugoli, nie mówiąc już o tym, co było na początku lat 1990.

WystępowanieEdytuj

Przedmioty w Hogwarcie

Obrona przed czarną magiąEliksiryTransmutacjaHistoria magiiWróżbiarstwoZielarstwoRunyNumerologiaMugoloznawstwoOpieka nad magicznymi stworzeniamiZaklęcia i urokiAstronomiaLatanieKsylomancja

Więcej z Fandomu

Losowa wiki