FANDOM

Mieli obserwować w nocy niebo przez swoje teleskopy, w każdą środę o północy i uczyć się nazw trudnych gwiazd i ruchu planet.
— Harry Potter, opisujący zajęcia z astronomii.
Tumblr n5munym41a1rlwn4io8 r2 250

Astronomia (ang. Astronomy) — przedmiot w Hogwarcie nauczany przez profesor Aurorę Sinistrę. Lekcje odbywały się na najwyższym piętrze wieży Astronomicznej.

O przedmiocie Edytuj

Astronomia jest to nauka zajmująca się ciałami niebieskimi, ich budowie, ruchach, powstaniem, ewolucji oraz o materii rozproszonej w przestrzeni kosmicznej. Astronomia, a dokładniej jej dział zwany kosmologią, zajmuje się także Wszechświatem jako całością.

Astronomię można inaczej określić jako naukę o wszelkich obiektach i zjawiskach znajdujących się poza Ziemią. Dzisiejsza astronomia jest ściśle związana z astrofizyką, która jest zastosowaniem praw fizyki do interpretacji wyników obserwacji astronomicznych. Związek ten jest tak głęboki, że dziś obie dziedziny są właściwie jednością. Mógł on powstać dzięki odkryciu, że ciała niebieskie składają się z takiej samej materii, jak wszystkie inne otaczające nas obiekty.

Obiekty, którymi zajmuje się astronomia, to ogół ciał niebieskich: planety, gwiazdy, gwiazdozbiory, asocjacje gwiazd, gromady gwiazd, galaktyki, mgławice, gromady galaktyk, materia międzygwiazdowa, gaz międzygalaktyczny, materia egzotyczna, materia ciemna, kwazary, czarne dziury i wiele innych. Astronomia zajmuje się badaniem procesów dotyczących tych ciał.

Astronomii nie należy mylić z astrologią, która zajmuje się wróżeniem z ciał niebieskich (tj. gwiazdozbiory, ułożenie planet).

Astronomia w serii Edytuj

Wieża astronomiczna

Wieża Astronomiczna, w której odbywały się zajęcia

Na zajęciach astronomii uczniowie uczyli się nazw gwiazd i ruchów planet. Przedmiot ten był obowiązkowy w pierwszych pięciu latach nauki, następnie mógł zostać wybrany jako przedmiot dodatkowy na ostatnie dwa lata.

1991-1992 Edytuj

Podczas pierwszego roku nauki w Hogwarcie uczniowie badali nocne niebo przez teleskopy w każdą środę o północy i uczyli się różnych nazw gwiazd i ruchów planet[1]. Pod koniec roku Hermiona przepytywała Rona z astronomii[2]. Ich nauka obejmowała wykorzystywanie mapy Jowisza. Badania nad tą planetą były kontynuowane także w późniejszych latach, np. na piątym roku Harry próbował nauczyć się nazw księżyców Jowisza[3].

1993-1994 Edytuj

Na trzecim roku, jednym z zadań domowych było narysowanie wykresu gwiazd, co prawdopodobnie oznacza, że w tym roku uczyli się o gwiazdach i gwiazdozbiorach[4] , a pod koniec roku zdawali egzaminy o północy[5].

1995-1996 Edytuj

(...) źle zrozumiałeś profesor Sinistrę, Europa pokryta jest lodem, a nie miodem...
— Hermiona Granger poprawiając esej Harry'ego Pottera na temat księżyców Jowisza[źródło]

Na piątym roku, uczniowie badali księżyce Jowisza, mieli także do napisania eseje, które zawierały informacje, że Europa jest pokryta lodem, a na Io znajdują się wulkany. Uczniowie badają księżyce Jowisza i piszą wypracowanie o zadaniach domowych zawierające fakty, takie jak Europa pokryta lodem i Io posiadające wiele wulkanów[6]. Wypełniali również puste plansze gwiazd[7], a prace domowe w tym roku stały się na tyle intensywne, że niektórzy uczniowie musieli organizować spotkania, aby pomóc sobie nawzajem[8] .

Uczniowie piątego roku przystępowali do SUMa z tego przedmiotu. Podczas egzaminu teoretycznego przykładowym zadaniem było zidentyfikować wszystkie księżyce Jowisza, a podczas praktycznego, który odbywał się późnym wieczorem, musieli kreślić mapy odpowiednich fragmentów nieba na podstawie parugodzinnych obserwacji[3].

Dość późno w nocy, podczas SUMa z astronomii, Dolores Umbridge wraz z zespołem aurorów próbowała zwolnić z pracy Hagrida, w pewnym momencie pojawiła się tam również profesor McGonagall, która próbowała przeszkodzić w napaści, poskutkowało to tym, że trafiły ją co najmniej cztery ogłuszacze[3].

Oceny Edytuj

Zdane Edytuj

  • Wybitny [W]
  • Powyżej Oczekiwań [P]
  • Zadowalający [Z]

Nie zdane Edytuj

  • Nędzny [N]
  • Okropny [O]
  • Troll [T]

Osoby które zaliczyły SUMy Edytuj

Przedmioty potrzebne do nauki astronomii Edytuj

Znane profesorki Edytuj

Etymologia Edytuj

Nazwa astronomia pochodzi z greki: astron (gwiazda) i nomos (prawo).

Ciekawostki Edytuj

  • Astronomia jest jedną z niewielu nauk, w której amatorzy mogą nadal odgrywać aktywną rolę.
  • Muzą astronomii jest Urania.
  • Studenci Szkoły Magii Uagadou są znani z umiejętności astronomicznych, co sugeruje, że nauczanie tego przedmiotu w tej szkole jest doskonałe[9].
  • Astronomia jest jedną z niewielu dziedzin nauki w Hogwarcie, która ma bezpośredni odpowiednik w świecie mugoli. Znane działania studentów obejmują naukę nazw gwiazd, gwiazdozbiorów i planet, a także ich lokalizację i ruchy oraz opisywanie środowisk planet i księżyców.
  • Czarodziejskie zasoby Wiseacre na Ulicy Pokątnej sprzedaje teleskopy i inny sprzęt potrzebny do astronomii.

Za kulisami Edytuj

  • Podczas egzaminu Harry'ego na SUMach, chłopak spoglądał o północy przez teleskop na Wenus. Jednak w rzeczywistości orbita Wenus jest bliżej Słońca, a tej godzinie Ziemia jest odwrócona tyłem do obu tych ciał niebieskich. Biorąc pod uwagę te dwa fakty, jest mało prawdopodobne, że Harry byłby w stanie zobaczyć Wenus niezależnie od dużej szerokości Wielkiej Brytanii i przesilenia letniego („zmiana” ułożenia naszej planety - półkula północna jest bardziej wysunięta w stronę Słońca niż podczas innych pór roku). Prawdopodobnie teleskop był zaczarowany na czas egzaminu.
  • W filmach, klasa astronomii nigdy nie została wymieniona lub bezpośrednio pokazana, a profesor Sinistra pojawiła się w filmie tylko jako niezidentyfikowany nauczyciel w tle.
  • Zważając na fakt, że powszechnie wiadome wśród czarodziejów jest to, że Europa jest lodowata, a Io ma wulkany, wydaje się, że pomimo rozdzielenia czarodziejskich i mugolskich kultur (i ignorancji czarodziejów względem innych pojęć naukowych, takich jak elektryczność), mugolska nauka jest dobrze znana czarodziejskim astronomom. Nie wiadomo jednak, jak daleko wykształciła się magiczna wiedza o współczesnej astronomii. Jednak jest całkiem możliwe, że czarodziejski świat ma inne sposoby na przeprowadzanie tych badań, bez wykorzystania technologii mugoli, ponieważ profesor Trelawney posiadała globus układu słonecznego, na którym poprawnie opisywane były wszystkie planety (w tym Pluton) i ich księżyce. Ponadto Harry Potter znalazł ruchomą kulę ziemską na ulicy Pokątnej, gdy przebywał w Dziurawym Kotle w wakacje przed swoim trzecim rokiem. Wiedza czarodziejów znacznie przewyższała aktualny stan wiedzy mugoli, nie mówiąc już o tym, co było na początku lat 1990.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Przedmioty w Hogwarcie
Obrona przed czarną magiąEliksiryTransmutacjaHistoria magiiWróżbiarstwoZielarstwoRunyNumerologiaMugoloznawstwoOpieka nad magicznymi stworzeniamiZaklęcia i urokiAstronomiaLatanieKsylomancja