Wikia

Harry Potter Wiki

Argus Filch

Komentarze0
3707stron na
tej wiki
Argus Filch
Filch
Informacje biograficzne
Status krwi charłak
Tytuł(y) woźny Hogwartu
Wygląd zewnętrzny
Płeć Mężczyzna
Kolor włosów czarne
Pozostałe informacje
Zawód/Praca woźny
Przynależność Hogwart

Wmigurok

Aktor David Bradley

Argus Filch — znienawidzony przez wszystkich uczniów woźny Hogwartu; charłak. Jego jedyną towarzyszką była bura kotka, Pani Norris. Argus Filch pilnował porządku na szkolnych korytarzach. Wyrastał spod ziemi i znał wszystkie zakamarki Szkoły Magii i Czarodziejstwa. Bardzo tęsknił za stosowanymi w przeszłości metodami karania uczniów (np. wieszaniem za nadgarstki pod sufitem). Mówiło się, że trzymał łańcuchy i oliwił je czasem z myślą, że jeszcze się przydadzą.

Największymi wrogami woźnego byli Fred i George Weasleyowie oraz poltergeist Irytek.

Filch prowadzi listę przedmiotów zakazanych w Hogwarcie, którą corocznie powiększał nowymi zasadami.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Argus Filch urodził się prawdopodobnie na początku XX wieku, gdzieś w Wielkiej Brytanii, w rodzinie czarodziejów o nieznanym statusie krwi, jako charłak.

Poczatek pracyEdytuj

W pewnym okresie swojego życia, po 1973 roku rozpoczął pracę woźnego w Szkole Magii i Czarodzijstwa w Hogwarcie zastępując na tym stanowisku Apolliona Pringle'a. Od początku jego urzędowania w zamku toczył on wojnę z poltergieistem Irytkiem, którego za wszelką cenę chciał powstrzymać od robienia dowcipów uczniom i personelowi Hogwartu – jednak bezskutecznie.

Otrzymał on od dyrektora Albusa Dumbledore'a biuro, w którym na co dzień przesiadywał. W jednej z szuflad znajdowały się przedmioty, które Filch skonfiskował. Pod koniec lat 80' bliźniacy Fred i George Weasleyowie ukradli stamtąd Mape Huncwotów sporządzoną przez Jamesa PotteraSyriusza BlackaRemusa Lupina i Petera Pettigrew.

1991  1992Edytuj

ARGUS FILCH

W pierwszej części Filch jest postacią drugoplanową, pojawia się głównie jako przeciwnik wszystkich uczniów. Ważniejszym wydarzeniem z jego udziałem jest to, że ścigał w szkole Harry'ego, Hermionę i Rona, przez co przyjaciele trafili do pomieszczenia strzeżonego przez trójgłowego psa – Puszka. Gdy profesor McGonagall dała szlaban Harry'emu, Hermionie, Neville'owi (w filmie Ron był na szlabanie zamiast Neville'a) i Draco. Filch odprowadził ich wieczorem do chatki Hagrida na szlaban, a przed odejściem do zamku powiedział, że przyjdzie rano po ich szczątki. Powiedział, że kiedyś za karę wieszano uczniów pod sufitem w lochach, i dodał jeszcze, że brakuje mu tych wrzasków.

1992  1993Edytuj

Filchxa8

W tej części zostaje spetryfikowana kotka Filcha – pani Norris. Filch podejrzewa o to Harry'ego. Potem szuka w całym zamku czegoś, co mogłoby wzbudzić podejrzenia. Przed spetryfikowaniem pani Norris, Harry wszedł w uboconych butach do Hogwartu, na czym złapał go Filch i zaprowadził go do swojego gabinetu. Filch wyciągnął pergamin i zaczął w nim pisać. Z pomocą przyszedł Harry'emu Irytek, który na prośbę Prawie Bezgłowego Nicka zaczął hałasować. Gdy Argus wyszedł, by do poskromić, Harry znalazł na biurku woźnego list z kursem Wmigurok. Tym samym Potter dowiaduje się, że Filch jest charłakiem - niemagiczną osobą urodzoną w rodzinie czarodziejów.

1993  1998Edytuj

Norrisa
Argus w 4 części

Tutaj Filch nie odgrywa dużej roli, pojawia się jedynie w niektórych momentach.

W czwartej części tańczy na balu bożonarodzeniowym z panią Norris oraz gdy zaczyna się rok szkolny przypomina dyrektorowi na ucho o innych szkołach, i że tamci (z innych szkół) się już niecierpliwią.

W piątej części pomaga profesor Dolores Umbridge. Jest zachwycony jej zasadami. Gdy pozwala mu wychłostać Weasleyów, ogarnia go euforia. Należy też do Brygady Inkwizycyjnej.

Rok później wprowadza zakaz używania w Hogwarcie przedmiotów ze sklepu Weasleyów, jednak nawet tego rzadko kto przestrzega.

1940-26957

W siódmej części Harry'ego Pottera, Filch ewakuuje uczniów z Hogwartu do Hogsmeade przed bitwą o szkołę, która ma się niebawem zacząć. Możliwe że bitwę przeczekał w Gospodzie pod Świńskim Łbem, bo jako charłak nie na wiele mógł się zdać. Profesor McGonagall nazwała go zapyziałym kretynem, gdy ten pytał się dlaczego uczniowie nie są w łóżkach. Po bitwie widać jak zamiata kurz i sprząta gruzy zamku.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Argus Filch

Więcej od Wikii

Losowa wiki