Wikia

Harry Potter Wiki

Albus Dumbledore

Komentarze56
4343strony na
tej wiki
Wyczyniał z różdżką takie rzeczy, jakich w życiu nie widziałam...
—Gryzelda Marchbanks o Dumbledeorze
Albus Persiwal Wulfryk Brian Dumbledore
Albus1231234
Informacje biograficzne
Data urodzenia lato 1881
Data śmierci czerwiec 1997
Status krwi półkrwi
Tytuł(y)
Pseudonim(y) Dumby (dla śmierciożerców)
Wygląd zewnętrzny
Płeć Mężczyzna
Kolor oczu jasnoniebieskie
Kolor włosów siwe, w młodości kasztanowe
Rodzina
Rodzina
Zdolności magiczne
Różdżka Czarna Różdżka
Bogin Martwe ciało Ariany [1]
Patronus Feniks
Pozostałe informacje
Zawód/Praca
  • Nauczyciel transmutacji w Hogwarcie
  • Dyrektor Hogwartu
Przynależność
Aktor

Profesor Albus Persiwal Wulfryk Brian Dumbledore, Order Merlina, Pierwsza Klasa (ur. 1881 − zm. czerwiec 1997 r. na wieży Astronomicznej) — wybitny czarodziej półkrwi. Do 1997 r. był dyrektorem Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Miał w swoim biurze feniksa, Fawkesa. Założył Zakon Feniksa w czasie pierwszej wojny czarodziejów, który powstał do walki z Lordem Voldemortem. Po zniknięciu Czarnego Pana zakon został zawieszony, a reaktywowany po jego odrodzeniu się. Niszczył horkruksy Voldemorta, był jedynym czarodziejem, którego czarnoksiężnik się bał. Był posiadaczem Czarnej Różdżki oraz największym czarodziejem XX wieku. Odznaczony Orderem Merlina I Klasy i uwieczniony na kartach z Czekoladowych Żab. Albus jest znany z prac alchemicznych z Nicolasem Flamelem i wynalezienia dwunastu sposobów wykorzystania smoczej krwi. Dumbledore pełnił też inne wysokie stanowiska jak Naczelny Mag Wizengamotu oraz Najwyższa Szycha Międzynarodowej Konfederacji Czarodziejów.

Myślisz, że umarli, których kochaliśmy, naprawdę nas opuszczają? Myślisz, że nie przypominamy sobie ich najdokładniej w momentach wielkiego zagrożenia? Twój ojciec żyje to tobie, Harry, i ujawnia się najwyraźniej, kiedy go potrzebujesz. Bo jak inaczej mógłbyś wyczarować tego właśnie patronusa? To był przecież Rogacz.
Dumbledore

Biografia

Wczesne życie

Albus Percival Wulfryk Brian Dumbledore urodził się w rodzinie czarodziejów. Był pierwszym synem Kendry i Persiwala Dumbledorów. Wraz z rodziną zamieszkał w Mould-on-the-Wold. Z młodszym rodzeństwem, bratem Aberfothem i siostrą Arianą oraz rodzicami, Kendrą i Percivalem, mieszkał w otoczeniu mugoli, co doprowadziło do tragedii. Kiedy Albus miał dziesięć lat, jego młodsza siostra została zaatakowana przez trzech mugoli, którzy zobaczyli jak nieświadomie uprawia czary. Atak wywołał u niej ogromną traumę. Ariana, bojąc się siebie i swojej mocy, przestała jej używać, przez większość czasu pozostawała nieobecna duchem. Jej moc znajdowała ujście w losowych, niekontrolowanych wybuchach, co czyniło ją niebezpieczną dla siebie i innych, przez co potrzebowała stałej opieki. Percival, nie czekając na wymierzenie oprawcom jego córki sprawiedliwości, dokonał na nich samosądu, za co trafił do Azkabanu do końca życia. Po uwięzieniu ojca rodzina przeprowadziła się do Doliny Godryka.

Pierwsze lata w Hogwarcie i jego ukończenie

Incydent ten odbił się szerokim echem w społeczności czarodziejów i zła sława ojca wpłynęła na pierwsze kroki syna w Hogwarcie. W 1892 rozpoczął swój pierwszy rok i został przydzielony do Gryffindoru. Młody Dumbledore, znając motywy i czyny swojego ojca, pomimo wielu pytań i zaczepek, unikał rozmów na jego temat. Szybko zaprzyjaźnił się z Elfiasem Doge, również odrzuconym przez grupę kolegów z roku. Stał się jego najlepszym przyjacielem. Z czasem jednak własne umiejętności Albusa przyćmiły złą reputację jego ojca i pod koniec pierwszego roku nauki nikt nie traktował go jak syna wroga mugoli, ale jak najlepszego ucznia w historii szkoły. Podczas edukacji został prefektem Hogwartu. Ze wspominanym wcześniej Elfiasem Doge po ukończeniu Hogwartu miał jechać na wyprawę dookoła świata. Jednak przy planowaniu szczegółów wędrówki do Albusa dotarła wieść o tym, że jego matka nie żyje. Zginęła mając 48 lat w wybuchu, który wywołała Ariana przez nieuwagę. Tak więc Albus został na pogrzebie matki, a Elfias musiał wyjechać sam. Często pisał listy do Dumbledore'a. Wrócił akurat na pogrzeb Ariany.

Albus zdobywał nagrody i korespondował ze znakomitymi czarodziejami, takimi jak alchemik Nicolas Flamel, wybitna historyczka Bathilda Bagshot oraz teoretyk magii Adalbert Waffling. Sporo szkolnych wypracowań Albusa trafiło do naukowych pism, takich jak „Transmutacja współczesna”, „Horyzonty zaklęć”, czy „Eliksirotwórctwo praktyczne”. Wróżono mu karierę Ministra Magii, ale sam Albus nigdy nie interesował się polityką – od zawsze pragnął nauczać.

Związek z Grindelwaldem

Plik:Albus i Gellert.jpg

Po skończeniu szkoły Albus pragnął wyruszyć w podróż po świecie, aby odwiedzić i obserwować czarodziejów z innych krajów. Do zmiany planów zmusiła go wiadomość o śmierci matki. Albus został jedynym żywicielem rodziny i postanowił wrócić do domu, aby zaopiekować się chorą siostrą i tym samym umożliwić swojemu bratu ukończenie szkoły.

Wkrótce po śmierci jego matki, do zamieszkiwanej przez Dumbledore'a Doliny Godryka wprowadził się Gellert Grindelwald, który zamieszkał u swojej ciotecznej babki, Bathildy Bagshot. Albus i Gellert, nie tylko jako jedyni młodzi czarodzieje w okolicy, ale również jako dwoje wybitnych ludzi, szybko przypadli sobie do gustu i zaczęli spędzać razem coraz więcej czasu. Choć nie zostało to sprecyzowane w książkach, w jednym z wywiadów Rowling powiedziała, że Dumbledore był homoseksualistą i zakochał się w Gellercie. Razem byli głęboko zafascynowani Insygniami Śmierci, które mieli zamiar odszukać i wykorzystać do podporządkowania mugoli czarodziejom, jak mówił Dumbledore, "dla większego dobra".

Wkrótce w domu rodzinnym pojawił się Aberforth, niezadowolony z poczynań brata, zdecydowany rzucić szkołę, żeby móc zająć się siostrą, którą Albus ją zaniedbywał. Pomiędzy braćmi i obecnym wówczas w domu Dumbledore'ów Grindelwaldem wybuchła kłótnia, której świadkiem była Ariana. Przestraszona dziewczynka straciła panowanie nad swoją mocą. Dokładne okoliczności jej śmierci nie są znane - wiadomo tylko, że wszyscy obecni użyli zaklęć i któreś z nich zabiło dziewczynę.

Po tym wydarzeniu drogi Dumbledore'a i Grindelwalda rozeszły się na dobre - Gellert utrzymywał, że tragedia nie była ich winą, natomiast Albus zadręczał się wyrzutami sumienia. Po ich ostatniej kłótni Gellert wyjechał z Doliny Godryka. Ochłodziły się również stosunki dwojga braci - Aberforth zarzucał Albusowi, że ich siostra zginęła z powodu jego zbyt wysokiego mniemania o sobie. Na pogrzebie Ariany brat Albusa złamał mu nos, Dumbledore nawet się nie bronił.

Pojedynek o Czarną Róźdżkę

Gdy Grindewald ukradł Czarną Różdżkę, jedną z Insygni Śmierci Gregorowiczowi Albus zaproponował pojedynek o nią. Albus wygrał ją i już nigdy się nie zobaczyli. Grindelwald został uwięziony w Nurmengardzie za uprawianie czarnej magii i został tam do końca życia. Pojedynek miał miejsce w roku 1945 roku, kiedy skończyła się mugolska II wojna światowa - wydarzenia mogły mieć jakiś związek.

Początek kariery w Hogwarcie

Dumledoremłodszy

Na początku Dumbledore uczył transmutacji. Został zatrudniony przez ówczesnego dyrektora - Armanda Dippeta. Dippet cieszył się że w gronie nauczycieli znajduje się jeden z najsławniejszych czarodziejów w historii. Od zawsze chciał przekazywać swoją wiedzę innym ludziom, a nie piastować urząd Ministra Magii, który mu wielokrotnie proponowano. Ważnym momentem w jego życiu było odwiedzenie sierocińca, aby przekazać młodemu Tomowi Riddle'owi informację - że jest czarodziejem. Młody Tom nie chciał uwierzyć w słowa nauczyciela, lecz Dumbledore w końcu go przekonał. Mimo to od początku miał mieszane uczucia i podejrzenia względem Toma. Tylko on dostrzegał drzemiące w nim zło

Riddle na nauczyciela

Po objęciu przez Dumbledore'a stanowiska dyrektora szkoły Voldemort przyszedł do jego biura ubiegając się o posadę nauczyciela obrony przed czarną magią. Dumbledore stanowczo odmówił ponieważ był za młody, a poza tym Dumbledore wiedział że Tom coś knuje.

Zakon Feniksa

Zakonfull

Zakon Feniksa jest to utworzoną przez Dumbledore'a grupą składająca się z czarodziejów, walczących z poplecznikami Voldemorta. Zakon Feniksa powstał w czasie I Wojny Czarodziejów, potem jego działalność została zawieszona, gdyż zbyt wielu jej członków zginęło. Grupa została powołana z powrotem do działania niedługo po odrodzeniu Voldemorta. Jako Kwaterę Główną wybrano Grimmauld Place 12, a następnie - po odkryciu poprzedniej kwatery przez Voldemorta - Norę.

Pierwszymi członkami Zakonu Feniksa byli: Albus Dumbledore, Minerwa McGonagall, Rubeus Hagrid, Severus Snape, Remus Lupin, Syriusz Black,
ProfessorDumbledore
James Potter, Lily Potter, Alastor Moody, Frank i Alicja Longbottom, Aberforth Dumbledore, Arabella Figg, Sturgis Podmore, Emmelina Vance, Dedalus Diggle, Hestia Jones, Edgar Bones, Marlena McKinnon, Gideon Prewett, Fabian Prewett, Benio Fenwick, Caradoc Dearborn, Elfias Doge, Dorcas Meadowes, Mundungus Fletcher.

Po reaktywacjii przyłączyli się: Charlie Weasley, Artur Weasley, Molly Weasley, Fleur Delacour, Nimfadora Tonks, Andromeda Tonks, Ted Tonks, Filius Flitwick, Pomona Sprout, Kingsley Shacklebolt, Bill Weasley, Muriel, Olimpia Maxime.

Harry Potter, Ron Weasley i Hermiona Granger oficjalnie nie mogli dołączyć do Zakonu ze względu na zbyt młody wiek.

1981 − 1982

Albusiharry

Gdy Voldemort w 1981 roku zabił Lily i Jamesa Potterów wraz z Minerwą McGonagall oddali Harry'ego jego wujostwu - mugolą Vernonowi i Petunii Dursley'om.

1991 − 1992

Albus Dumbledore wraz z Nicolasem Flamelem orzekli, że najlepszym miejscem na schowanie Kamienia Filozoficznego będzie Hogwart, dlatego go tam przenieśli z Banku Gringotta. Zaledwie następnego dnia było włamanie do banku. W tym samym momencie do zamku przybył Harry Potter. Został przydzielony do Gryffindoru. W późniejszym czasie pierwszy raz był w gabinecie dyrektora.

Pod koniec 1991 Dumbledore wyjechał z Hogwartu i zostawił szkołe pod opieką Minerwy McGonagall. W tym czasie Harry, Ron i Hermiona obmyślili plan przeniesienia Kamienia Filozoficznego i rozpoczęli misję. Po tym jak Harry spotkał w ostatniej komnacie Kwiryniusza Quirrella (profesora Obrony przed Czarną Magią) zaatakował go Lord Voldemort, a on zemdlał. Po powrocie do placówki Albus domyślił się że Harry będzie w sali Kamienia Filozoficznego i wyniósł go do skrzydła szpitalnego pod opiekę pani Pomfrey. Gdy Harry się przebudził Dumbledore wszystko mu wyjaśnił i powiedział, że Voldemort uciekł z Hogwartu. Poczęstował się także jedną fasolką wszystkich smaków Bertiego Botta.  Po ocaleniu przed Voldemotrem kamienia Dumbledore przyznał tyle punktów Gryffindorowi, że wygrali Puchar Domów. 

1992 - 1993

Komnata tajemnic dumbledore

Gdy w 1992 roku Komnata Tajemnic ponownie została otwarta Dumbledore był przestraszony, rozważał zamknięcie szkoły ponieważ uczniowie zostawali spetryfikowani przez potwora z Komnaty. Na pytanie Czy coś byś chciał mi powiedzieć skierowane do Harry'ego, on odpowiedział Nic, panie profesorze. Świadczy to, że chociaż Harry słyszał głosy bazyliszka, to jednak dyrektorowi nic nie powiedział. Nie miał jeszcze do niego zaufania. Już cztery lata później Dumbledore dowiedziałby się o wszystkim. Albus był bardzo szczęśliwy, że nie musi zamykać szkoły i że porwana uczennica - Ginny Weasley żyje. Wręczył Harry'emu i Ronowi po Specjalnej Nagrodzie za Zasługi dla Szkoły, a Gryffindor znowu zdobył Puchar Domów.

1993 - 1994

Dumbledore z hermioną

Dumbledore zatrudnił na stanowisko nauczyciela Obrony Przed Czarną Magią Remusa Lupina. Uczniowie bardzo go lubili. W tym roku w Hogwarcie przebywali dementorzy, których bytności Albus nie akceptował. Bez jego zgody wtargnęli na teren szkoły podczas meczu Quidditcha. Przepędził potworne stwory, kiedy zaatakowali Harry'ego. Dostał wtedy prawdziwego szału. Uczniowie nigdy wcześniej nie widzieli go tak zdenerwowanego.

Dumbledore podsunął pomysł Hermionie, jak można uratować Syriusza Blacka skazanego na pocałunek dementora. To własnie on podpowiedział jej użycie zmieniacza czasu. Syriusz okazał się niewinny, a hipogryf - Hardodziob nie został zabity.

1994 - 1995

Barty crouch przesłuchanie

Przesłuchanie Barty'ego Croucha Jr.

W 1994 roku miał się odbyć w Hogwarcie Turniej Trójmagiczny pierwszy raz od 1792 roku. Czara Ognia ku zdumieniu Dumbledore wyrzuciła nazwisko Harry'ego Pottera. Zgodził się on na jego udział w imprezie. Od początku wiedział, że to nie on wrzucił swoje nazwisko do Czary. Albus był jednym z sędzi zmagań czterech uczestników. W III zadaniu zginął Cedrik Diggory zamordowany przez Petera Pettigrewa. Dumbledore zaprosił Harry'ego do swojego gabinetu i uwierzył w każde słowo czwartego uczestnika Turnieju. Następnie Harry trafil do gabinetu Moody'ego. Okazało się, że Alastor Moody to tak naprawdę śmierciożerca - Bartemiusz Crouch Junior. Powiedział mu, że pomagał mu przez cały czas, aby on wygrał i pierwszy dotknął świstoklika. Byłby zabił Harry'ego, gdyby szybko nie wpadło ciało pedagogiczne i z zaskoczenia nie trafiło zaklęciem w śmierciożercę. Uwolinili prawdziwego Moody'ego. Albus Dumbledore kazał przynieść Snape'owi veritaseum. Dyrektor na koniec roku wygłosił piękne przemówienie o Cedriku.

1995 - 1996

Dumbek w gazecie

Nikt oprócz Rona, Hermiony, Dumbledore'a i nowo reaktywowanego Zakonu Feniksa nie wierzył Harry'emu, że Voldemort się odrodził. Natomiast Ministerstwo wszystkiemu zaprzeczało i mówiło, że to tylko wymysły. Straszyli Dumbledore'a, że odbiorą mu Order Merlina. Wyrzucili z Wizengamotu, on powiedział, że najbardziej mu zależy na karcie z czekoladowych żab. W Hogwarcie kazał Harry'emu uczyć się oklumencjii pod okiem Severusa Snape'a, ponieważ on zaczął śnić o Voldemorcie i o Departamencie Tajemnic. Ministarstwo zaczęło się ingerować w sprawy Hogwartu przysyłając tam Dolores Umbridge. Stała się Wielkim Inkwizatorem Hogwartu i usunęła ze szkoły dwóch nauczycieli: Rubeusa Hagrida i Sybillę Trelawney. Wróżbiarstwa zamiast Sybilli zaczął uczyć centaur Firenzo co jeszcze bardziej się Umbridge nie podobało, bo chciala przysłać kogoś z Ministerstwa Magii. Harry, Ron i Hermiona utworzyli tajną grupę, którą nazwali: Gwardia Dumbledore'a. Spotykali się w Pokoju Życzeń i trenowali zaklęcia obronne, ponieważ Umbridge uczyła ich tylko teorii. Kiedy prawda wyszła na jaw Dumbledore powiedział, że to on powołał GD do działania. Za to chciano go aresztować, ale on uciekł. Umbridge stała się dyrektorem Hogwartu.

Bitwa w Departamencie Tajemnic

Podczas Bitwy w Departamencie Tajemnic Syriusz Black został zabity. Odpowiedzialność za jego śmierć brał Dumbledore, ponieważ jak twierdził, to on nie nauczył oklumencjii Harry'ego. Dumbledore stoczył walkę z Czarnym Panem przy fontannie. Voldemort się przypadkowo ujawnił i cały świat uwierzył, że największy 

300px-Dumbledore and Elder Wand

czarnoksiężnik świata powrócił. Dumbledore ponownie wrócił do Wizengamotu, a świat zapłonął znów do niego szacunkiem.

1996 - 1997

W 1996 roku Dumbledore udał się do mugolskiej wioski Little  Whinging, z której zabrał Harry'ego do Nory. Po drodze wstąpili do domu Horacego Slughorna w Budleigh Babberton, aby namówić go do zawieszenia emyrytury, co im się ostatecznie udało. W tym roku Dumbledore zaczął udzielać Harry'emu prywatnych lekcji. Poznawał tam początki swojego największego wroga - Lorda Voldemorta. Harry mówił też otwarcie, że jest wiernym człowiekiem Dumbledore'a na dobre i na złe. Dumbledore w tym roku zatrudnił na stanowisko nauczyciela obrony przed czarną magią Severusa Snape'a, a eliksirów Horacy'ego Slughorna. Dał zadanie swojemu uczniowi by z tego drugiego wycisnąć wspomnienie o horkruksach. Slughorn się nie dawał, ale 

Śmierć Albusa Dumbledora04:59

Śmierć Albusa Dumbledora

pod wpływem alkoholu dał się namówić. Dumbledore powiedział Harry'emu prawdę o horkruksach, i że jest na tropie następnego. Wziął na wyprawę po niego Harry'ego. Albus musiał wypić eliksir rozpaczy, a potem rozprawić się z gromadą inferiusów. Razem wyszli z jaskini osiągając swój cel. Harry się teleportował z osłabionym dyrektorem. Jednak on zobaczył nad szkołą Mroczny Znak i nie zważając na swój stan poleciał tam na miotle. W Hogwarcie byli już śmierciożercy.

Śmierć

Dumbledore funeral

Pogrzeb Albusa

Śmierciożercy napadli na Dumbledore'a, aż w końcu zabił go Severus Snape. Była to zaplanowana śmierć. Czarna Różdżka zaczęła należeć prawowicie do Draco Malfoya - on rozbroił Dumbledore'a.

Na pogrzeb tak wielkiego czarodzieja zjechały się tłumy czarodziejów: najwybitniejsi pracownicy Ministerstwa Magii, cały personel Hogwartu, wszyscy uczniowie Hogwartu, cały Zakon Feniksa itd. Dumbledore spoczął w marmurowym grobowcu oczywiście na błoniach w Hogwarcie. A z nim Czarna Różdżka.

Po śmierci

Voldemort rozkopanie

Po śmierci Dumbledore'a, Rita Skeeter napisała biografie dyrektora pod tytułem Życie i Kłamstwa Albusa Dumbledore'a. Książka zawierała fakty z czasów młodości Albusa, początku kariery oraz wiele innych informacji oczerniających Dumbledore'a. Znając styl pisma Rity można wnioskować, iż dzieło zawierało wiele fałszywych wiadomości.

W 1997 roku Voldemort rozkopał grób Dumbledore'a i wyjął z niego Czarną Różdżkę. Nie był jednak jej prawowitym właścicielem, więc różdżka go nie słuchała.

Dumbledore pojawił się, kiedy Harry'ego ugodziło mordercze zaklęcie Voldemorta. Powiedział mu wtedy, że jest on siódmym horkruksem, którego czarnoksiężnik sam zniszczył usiłując zabić go. Opowiedział także o przyjaźni z Grindewaldem i pragnieniu posiadania Insygniów Śmierci. Stwierdził, że był egoistą pozwalając umrzeć siostrze. Wyjaśnił Harry'emu, dlaczego nie umarł trafiony morderczym zaklęciem, o pokrewieństwie chłopca i Voldemorta oraz odpowiedział na wiele innych pytań Pottera. Po spotkaniu z dyrektorem Harry podjął decyzję, że "pójdzie dalej".

Charakter

Tumblr lxh0n2SSko1qczq24o9 250

Albus Dumbledore oznajmił w Komnacie Tajemnic, że każdy uczeń Hogwartu, zawsze otrzyma pomoc. Wystarczy, że o nią poprosi. Ta wypowiedź trafnie określała charakter byłego dyrektora Hogwartu. Do nikogo nie chował urazy, nawet jeśli osoba ta kwestionowała jego autorytet. Na potwierdzenie można podać przykład słów, które Dumbledore skierował do Dracona Malfoya, gdy tamten powiedział mu, że musi go zabić, bo inaczej jego rodzinę czeka śmierć.

Przejdź na właściwą stronę, Draco, a ukryjemy cię tak, że nikt cię nie znajdzie, uwierz mi. Co więcej, mogę jeszcze tej nocy wysłać członków Zakonu Feniksa do twojej matki, żeby i ją ukryli. Twój ojciec jest teraz bezpieczny w Azkabanie... Kiedy nadejdzie czas, możemy i jego chronić
—Dumbledore do Dracona Malfoya[źródło]

Nie chodzi tu o stosunek Albusa do samego Dracona, ale do jego ojca, Lucjusza Malfoya, który nie krył niechęci do Dumbledore'a, i który niejednokrotnie starał się doprowadzić do zwolnienia go z posady dyrektora szkoły. Albus Dumbledore przebaczał, ale nie musiało być to spowodowane przez jego naturę. Jest bardzo prawdopodobne, że Dumbledore uległ swego rodzaju wewnętrznej przemianie po śmierci swojej siostry, do której poniekąd sam doprowadził. Tak czy siak, były dyrektor Hogwartu był dobrym człowiekiem (przynajmniej pod koniec życia) i jego stosunek do Lucjusza Malfoya całkowicie ten fakt potwierdza.

Osiągnięcia

Założyciel Zakonu Feniksa, po reaktywacji działającego w
Dumblendore 2
tajemnicy przed Ministerstwem Magii z jednej strony, a Lordem Voldemortem z drugiej. Albus Dumbledore znany jest ze zwycięstwa nad czarnoksiężnikiem Grindelwaldem w 1945 roku, z odkrycia dwunastu sposobów wykorzystywania smoczej krwi oraz ze swoich dzieł alchemicznych napisanych wraz z Nicolasem Flamelem. Zasiadał w Wizengamocie, był najznamienitszą postacią Międzynarodowej Konfederacji Czarodziejów, posiadał również Order Merlina Pierwszej Klasy. Wielokrotnie odmawiał propozycji przyjęcia posady Ministra Magii. Do swojej śmierci był prawowitym panem Czarnej Różdżki. Widnieje na kartach z czekoladowych żab.

Data śmierci

Na swojej oficjalnej stronie J. K. Rowling podaje, że Dumbledor
101-albus dumbledore
e żył w latach 1881-1996. Na tej samej jednak stronie podaje, że Harry Potter urodził się w 1980 roku, co podaje w wątpliwość datę śmierci Dumbledore'a.

Jeżeli Harry urodził się w 1980 roku, to jedenaście lat skończył w roku 1991 - i to byłby rok, w którym rozpoczyna pierwszy rok nauki w Hogwarcie i w którym zaczyna się właściwa akcja serii. Podążając tym tropem, akcja szóstego tomu, kończącego się śmiercią Dumbledore'a, rozpoczyna się w lipcu 1996 roku - dacie śmierci Dumbledore'a według Rowling. Jednakże według tych rachunków, Dumbledore umiera w czerwcu 1997 roku, a nie 1996. Obliczenia wydają się być poprawne, zgadzają się z najsolidniejszym dostępnym punktem odniesienia w serii (czyli datą śmierci Prawie Bezgłowego Nicka zamieszczoną w drugim tomie) i z innymi ujawnionymi przez Rowling datami.

Podejrzewa się, że zła data wynika z pośpiechu J. K. Rowling, jest literówką lub błędem w obliczeniach.

Etymologia 

  • Nazwisko największego dyrektora Hogwartu (Dumbledore) jest staroangielską formą słowa bumblebee. W języku polskim to po prostu trzmiel.
  • Albus po łacinie znaczy "dobry", "biały","szczęśliwy","pomyślny".

Ciekawostki

  • Jego ulubiona konfitura ma smak malinowy. 
  • J.K. Rowling podaje, że Dumbledore był gejem.
Poprzednik
nieznany,prawdopodobnie Armando Dippet
Nauczyciel transmutacji w Hogwarcie
1936 - 1955
Następca
Minerwa McGonagall

Poprzednik
Armando Dippet
Dyrektor Hogwartu
1956 - marzec 1996
Następca
Dolores Jane Umbridge

Poprzednik
Dolores Umbridge
Dyrektor Hogwartu
czerwiec 1996 - czerwiec 1997
Następca
Severus Snape

Poprzednik
Gellert Grindelwald
Posiadacz Czarnej Różdżki
1945-1996
Następca
Draco Malfoy

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Albus Dumbledore

  • Za dużo śmierci.

    23 wiadomości
    • Nawet najfajniejsze postacie muszą kiedyś umrzeć ;)
    • Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale chyba znaczenie ma też sposób śmierci postaci, np. czy ta śmierć coś symbolizuje, czy j...

Więcej od Wikii

Losowa wiki