Wikia

Harry Potter Wiki

Alastor Moody

Komentarze13
4118stron na
tej wiki
Alastor "Szalonooki" Moody
MoodyAlastor
Informacje biograficzne
Data śmierci 27 lipca 1997 r.[1]
Status krwi czysta
Tytuł(y) Auror
Pseudonim(y) Szalonooki
Wygląd zewnętrzny
Płeć Mężczyzna
Kolor włosów szare
Zdolności magiczne
Różdżka Wiśnia, 8.5 cala, włókno ze smoczego serca
Pozostałe informacje
Zawód/Praca Auror
Dom Gryffindor
Przynależność Zakon Feniksa
Aktor Brendan Gleeson

Alastor „Szalonooki” Moody (zm. 27 lipca 1997 r.) — szkocki czarodziej uważany za najpotężniejszego aurora wszech czasów. Był jednym z najważniejszych członków Zakonu Feniksa w czasie pierwszej i drugiej wojny czarodziejów. Podczas walki z ciemnymi mocami stracił nogę i oko, przez co stał się nadmiernie ostrożny i podejrzliwy.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Alastor Moody urodził się w rodzinie czarodziejów czystej krwi, jako potomek długiej lini znanych aurorów. W młodości uczęszczał do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Uzyskał odpowiednie wyniki na SUMach i Owutemach, aby rozpocząć szkolenie na aurora. Szkolenie ukończył pozytywnie i został zatrudniony w Biurze Aurorów w Ministerstwie Magii.

Pierwsza wojna czarodziejówEdytuj

Moody był bardzo cenionym aurorem. Mówiono, że zapełnił połowę cel w Azkabanie śmierciożercami pod dowództwem Voldemorta. Moody należał do pierwszego składu Zakonu Feniksa. Był bardzo ważnym członkiem tego stowarzyszenia. W czasie wojny pozwolono aurorom stosować Zaklęcia Niewybaczalne. Alastor używał ich i zabił m.in. Evana Rosiera.

W wojnie Moody poniósł ciężkie straty. Utracił nogę i zastąpił ją drewnianą. Stracił także oko i zastąpił je magicznym okiem, które potrafi widzieć przez peleryny-niewidki, ściany i ubrania. Oko później było uważane za najbardziej przerażającą część ciała Moody'ego. Było koloru niebieskiego. Dzięki niemu zyskał pseudonim Szalonooki. Kiedy Moody odchodził na emeryturę żegnano go ze smutkiem oraz uważano za jednego z najlepszych aurorów w dziejach świata. W dużej mierze dzięki niemu Nimfadora Tonks została aurorem i była mu za to wdzięczna do końca swojego życia.

W pewnym momencie jednak Moody zaczął popadać w paranoję. Wydawało mu się wciąż, że ktoś włamuje się do jego domu oraz wciąż czyhają na niego śmierciożercy. Było to oczywiście często nieprawdziwe, chociaż nie zawsze (np. sytuacja z 1994 roku z Bartym Crouchem Jr.). Kiedyś dostał prezent, wydawało mu się, że to jajo bazyliszka, a tak na prawdę był to zegar. Nikomu nie ufał i dlatego pił wyłącznie z własnej piersiówki (do innego picia ktoś mógłby mu coś dolać).

Nauczyciel w HogwarcieEdytuj

W 1994 roku Alastor Moody przyjął posadę nauczyciela obrony przed czarną magią w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.

31 lipca na Moody'ego przebywającego w domu napadł Barty Crouch Jr od dawna uważany za zmarłego. Według  byłego aurora narobił ogromny hałas, ale wszyscy sądzili, że zbzikowany staruszek znów ma zwidy. Wyjątkowo jednak było inaczej. Barty Crouch Jr, sługa Voldemorta, uwięził mężczyznę w jego kufrze na cały rok szkolny. Śmierciożerca pił przez ten czas eliksir wielosokowy, podszywając się pod niego. Wszystko to było w planie Voldemorta, który pozwalał mu odzyskać ciało.

Barty Crouch Jr przybył do Hogwartu, jako nowy nauczyciel obrony przed czarną magią. Przez cały czas pił eliksir ze swojej piersiówki, co nie wzbudzało niczyich podejrzeń. Gdy w szkole ogłoszono rozpoczęcie Turnieju Trójmagicznego fałszywy Moody zaczarował Czarę Ognia zaklęciem Confundus i wrzucił do niej nazwisko Harry'ego, zgłaszając go tym samym do konkursu. Zamienił także puchar Turnieju Trójmagicznego na świstoklik przenoszący na cmentarz w Little Hangleton. Za jego przyczyną Harry dotarł aż do trzeciego zadania, a Fleur Delacour i Wiktor Krum zostali wyeliminowani.

Plan Croucha został wykryty w czerwcu podczas ostatniego turniejowego zadania po tym, jak Czarny Pan się odrodził, a Cedrik utracił życie. Harry przeniósł się znów na błonia Hogwartu, a fałszywy Moody zabrał go do swojego gabinetu. Wiedział on, że coś nie wyszło, bo Potter żyje. Już miał go zabić, kiedy do gabinetu wpadli Albus Dumbledore, Minerwa McGonagall i Severus Snape i zaprowadzili porządek. Snape podał Crouchowi veritaserum. Za pomocą zaklęcia Cistem Aperio uwolniono Moody'ego, który siedział zamknięty w kufrze przez dziesięć miesięcy. Żył jednak, ponieważ potrzebne były jego włosy do stworzenia Eliksiru Wielosokowego.

Druga wojna czarodziejówEdytuj

W 1995 roku Alastor Moody przystąpił do nowo reaktywowanego przez Albusa Dumbledore'a Zakonu Feniksa.

Straż PrzedniaEdytuj

Alastor Moody należał do specjalnej grupy nazywanej Strażą Przednią, która w sierpniu 1995 roku miała bezpiecznie przetransportować Harry'ego Pottera z Privet Drive 4 na Gimmauld Place 12. Dursley'ów nie było w domu, ponieważ Tonks powiedziała im (co było oczywiście nieprawdą), że wygrali konkurs na najlepiej utrzymany trawnik i żeby czym prędej jechali po nagrodę. Mieli lecieć za pomocą mioteł w nocy. Moody chciał dla dodatkowego bezpieczeństwa robić koła nad miejscem lądowania oraz lecieć przez chmury, ale wszyscy się temu sprzeciwiali.

Impreza u MollyEdytuj

Molly Weasley wyprawiła z okazji tego, że Ron i Hermiona zostali prefektami imprezę. Moody się na niej pokazał. Podczas tego stwierdził za pomocą swojego magicznego oka, że "to coś w komodzie" to rzeczywiście bogin. Potem pokazał Harry'emu listę członków pierwotnego Zakonu Feniksa i opowiadał, jak źle skończyli. Wyraźnie go to zastanawiało, a Harry'ego to raczej zaniepokoiło. Na zdjęciu między innymi znajdowali się Longbottomowie, Benio Fentwick itd.

ŚmierćEdytuj

Kiedy Zakon Feniksa przenosił Harry'ego Pottera z domu Dursleyów do Nory 27 lipca 1997 roku, zostali nakryci przez Voldemorta i jego śmierciożerców. Wcześniej jednak sześć osób pomagających w operacji zażyło eliksir wielosokowy z włosem Harry'ego, co pozwoliło zmylić Voldemorta. Mundungus Fletcher zmieniony w Harry'ego leciał z Moodym, i Voldemort najpierw zaatakował ich, gdyż wierzył, że Szalonooki jest najlepszą ochroną dla Harry'ego (w rzeczywistości Harry leciał z Hagridem starym motorem Syriusza Blacka). Mundungus w przypływie strachu deportował się, a Moody został trafiony zaklęciem Voldemorta. Zleciał z miotły na dużej wysokości. Wiadomo też, że znaleziono ciało Moody'ego, ponieważ oko Szalonookiego przymocowane było do drzwi gabinetu Dolores Umbridge, by ta mogła obserwować pracę osób pracujących w jej wydziale. W późniejszym czasie Harry Potter wyjął to oko i pochował pod najstarszym drzewem w lesie, w pobliżu którego odbywały się Mistrzostwa Świata w Quidditchu

GaleriaEdytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Alastor Moody

  • Za dużo śmierci.

    22 wiadomości
    • Addamek09 napisał(a):Narzekacie strasznie, a w SW czy GoT wszyscy cały czas umierają XD. Dobrze prawi,polać mu !
    • Nawet najfajniejsze postacie muszą kiedyś umrzeć ;)

Więcej od Wikii

Losowa wiki