FANDOM

Akromantula (ang. Acromantula) — ogromny ośmiooki pająk, potrafiący posługiwać się ludzką mową. Akromantule pochodzą z Borneo, gdzie zamieszkuje gęste dżungle. Obecnie można je spotkać także w Wielkiej Brytanii, gdzie w Zakazanym Lesie jest ich kolonia. Przypuszcza się że zostały wyhodowane przez człowieka, możliwe że pierwotnie miały być do pilnowania domostw lub skarbów, jak zwykle bywa w wypadku potworów stworzonych za pomocą magii.

Wygląd Edytuj

Akromantula to ogromny ośmiooki pająk, pokryty na całym ciele grubymi, czarnymi włosami. Jej rozstaw nóg sięga nawet do piętnastu stóp. Posiada również szczękoczułki, których używa do spożywania pokarmu.

Zachowanie Edytuj

Akromantula zamieszkuje gniazdo w gęstym lesie, tkając na ziemi kopulaste pajęczyny. Samice są większe od samców i mogą jednorazowo złożyć do stu miękkich i białych jaj, wielkości piłki plażowej z których po sześciu, ośmiu tygodniach wylęgają się młode. Jej jaja należą do klasy A przedmiotów nie wymienialnych. Oznacza to, że obowiązuję bardzo wysokie kary za ich sprzedaż lub import.

Kiedy Akromantula jest zła lub podekscytowana jej szczękoczułki wydają charakterystyczny klekot. Jest jadowita, wydala truciznę, gdy czuje się zagrożona.  

Akromantula jest bardzo inteligentnym zwierzęciem. Ma na tyle dobrze rozwinięty aparat mowy, że potrafi mówić. Potrafi ukazywać także emocje, chociaż jej mentalność jest dużo brutalniejsza od człowieczej.

Naturalnym wrogiem akromantul są bazyliszki, których zwierzę bardzo się boi.

Odżywianie Edytuj

Żywi się mięsem, preferuje duże ofiary, ale jada również skorupiaki i larwy.

Nastawienie Edytuj

Jest bardzo niebezpieczna dla czarodziejów i dla mugoli. Mimo inteligencji zbliżonej do ludzkiej, nie można jej wytresować,chociaż Hagrid "udomowił" Aragoga

Magiczne właściwości Edytuj

Jad akromantuli jest niezwykle cennym składnikiem niektórych eliksirów. Kufel jadu wyceniany jest aż na 100 galeonów, a najlepszej jakości jest zebrany tuż po śmierci. Jest to zakazany produkt na legalnym rynku. Jaja akromantuli (białe, miękkie, osobniki wykluwają się po 6-8 tygodniach) stanowią towar niewymienny klasy A.

W serii Edytuj

1992/1993 Edytuj

Harry Potter myślał, że Aragog jest potworem z Komnaty Tajemnic, dlatego razem z Ronem nierozważnie się tam udał. Radę taką dostał od Hagrida, który poradził "iść za pająkami". Okazało się, że potwór z Komnaty jest tak straszny, że nawet akromantule się jego boją. Później mimo zapewnień Harry'ego i Rona, że są przyjaciółmi Hagrida (który był opiekunem akromantul), Aragog pozwolił swojej rodzinie zjeść chłopaków. Z opresji Harry'ego i Rona uratował niespodziewanie żyjący dziko w lesie latający Ford Anglia.

1994/1995 Edytuj

Akromantula została umieszczona w labiryncie podczas trzeciego zadania Turnieju Trójmagicznego. Walczył z nią Harry i Cedrik Diggory tuż przed złapaniem przez nich pucharu.

Bitwa o Hogwart Edytuj

Akromantule walczyły po stronie Śmiercożerców. Zaatakowały Hermionę, Rona i Harry'ego, lecz istnieje duże prawdopodobieństwo, że część akromantul stanęła po stronie dobra, ponieważ niektóre atakowały Śmierożerców i Szmalcowników, a także dlatego, że ich wodzem był kiedyś Aragog, który przyjaźnił się z Hagridem walczącym po stronie dobra.

Ciekawostki Edytuj

  • W filmie Harry Potter i Komnata Tajemnic Harry Potter użył zaklęcia Arania Exumai do walki z akromantulami. To zaklęcie nie zostało jednak nigdy wspomniane w książce, więc jest niekanoniczne.
  • W książce Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć Ron dodał dziewięć X do klasyfikacji akromantul. Jest to odniesienie do jego arachnofobii. On i Harry zamienili również „niepotwierdzone” na „potwierdzone przez Harry'ego Pottera i Rona Weasleya” plotki o utworzonej we Szkocji kolonii akromantul.

Występowanie Edytuj

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon