FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy biografii. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.

Życie i kłamstwa Albusa Dumbledore'a (ang. The Life and Lies of Albus Dumbledore) — biografia Albusa Dumbledore'a autorstwa słynnej i złośliwej dziennikarki Rity Skeeter, wydana przez wydawnictwo The Daily Prophet Press w lipcu 1997 roku, cztery tygodnie po śmierci Dumbledore'a. Książka ma ok. 900 stron, na których znajdują się rozmaite informacje, dotyczące życia najpotężniejszego czarodzieja swojej epoki Albusa Dumbledore'a. Zawarte w książce informacje, budzą kontrowersje wśród wielu czarodziejów. Większość wiadomości znajdujących się w książce pochodzi od Bathildy Bagshot.

Niespodziewane informacje Edytuj

830px-DH1 Photo of Teenager Albus Dumbledore

W książce znajduje się wiele niesamowitych, początkowo nawet nieutożsamianych z Dumbledore'em, kontrowersyjnych informacji. Najważniejsze z nich dotyczą wczesnego życia Albusa. Jedną z nich jest fakt trzymania w ukryciu Ariany, młodszej siostry Albusa i powiązanego z tym aresztowania Persiwala, głowy rodziny Dumbledore'ów.

Rita's note

Oprócz tego znajduje się rozdział dotyczący przyjaźni Albusa z wielkim czarnoksiężnikiem Grindelwaldem. Między innymi w książce znajdują się opisy największych dokonań Dumbledore'a. Wypowiada się w niej m.in. Ivor Dilonsby.

Reakcje na książkę Edytuj

Reakcje na tą książkę były podzielone. Niektórzy ludzie, tacy jak ciotka Muriel, chwalili Skeeter. Natomiast inni, na przykład Elfias Doge i Harry Potter, byli zbulwersowani próbą Skeeter, która ich zdaniem chciała zniszczyć wizerunek Dumbledore'a. Doge stwierdził nawet, że „zawiera mniej faktów niż karta z Czekoladowych Żab”. Harry, choć zły, uznał fakt, że Dumbledore i Grinderwald byli przyjaciółmi, opierając się na kopii listu, który napisał Albus i został umieszczony w książce.

Artykuł o Życiu i kłamstwach Albusa Dumbledore'a został opublikowany w Proroku Codziennym i był uzupełniony wywiadem z Ritą, w którym to wyraziła swoje poglądy na jej książkę. Był to materiał promocyjny, ponieważ wywiad został opublikowany przed datą wydania książki.

Występowanie Edytuj