Fandom

Harry Potter Wiki

Świstoklik

7061stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Harry Potter W jaki sposób wszyscy się tam dostaną, nie zwracając na siebie uwagi mugoli?
Artur Weasley To bardzo skomplikowana operacja. W końcu chodzi o jakieś sto tysięcy czarodziejów, którzy mają się zgromadzić w jednym miejscu, a oczywiście nie dysponujemy tak wielkim obiektem magicznym, by wszyscy się pomieścili. (...)Ci, którzy nie chcą albo nie potrafią się teleportować, muszą skorzystać ze świstoklików. To takie obiekty, którymi czarodzieje przemieszczają się z jednego miejsca na drugie w określonym czasie. W razie potrzeby można nimi przenosić dużą grupę na raz (...).
Harry Potter Jak wyglądają takie świstokliki?
Artur Weasley Przede wszystkim nie mogą rzucać się w oczy. Wybieramy takie przedmioty, na które mugole nie zwrócą uwagi, a więc nie podniosą z ziemi i nie zaczną się nimi bawić. No wiesz, coś takiego co uznają po prostu za śmieci.
— Rozmowa w trakcie wędrówki na wzgórze Stoatshead[źródło]

Świstoklik (ang. Portkey) — magiczny przedmiot, który umożliwia teleportację z miejsca na miejsce każdemu czarodziejowi niezależnie od tego gdzie się znajduje. Świstoklik powinien być tworzony ze zwykłego przedmiotu, na który mugole nawet nie zwrócą uwagi i nie zechcą go podnieść. Podróż świstoklikiem opisana była jako mało komfortowa przypominająca złapanie i pociągnięcie w okolicy pępka.

Zastosowanie i właściwości Edytuj

Świstoklik jest dobrą alternatywą dla czarodziejów, którzy nie potrafią się teleportować oraz nie lubią tradycyjnych środków transportu takich jak miotły, testrale czy latające samochody.

Swistoklik.jpg

Rysunek przykładowego świstoklika

Prawie każdy nieożywiony przedmiot może zostać zamieniony w świstoklik. Przeniesienie za pomocą tego przedmiotu jest dokładnie określone czasowo i dlatego bardzo ważne jest dotknięcie świstoklika w odpowiednim momencie.

W Insygniach Śmierci, dzięki świstoklikowi w kształcie szczotki do włosów, Harry mógł się przedostać z domu państwa Tonks do Nory.

W internetowym świecie magii Edytuj

W internetowym świecie magii Świstoklik to gwarowe określenie linka do jakiegoś adresu internetowego.

Rodzaje świstoklików Edytuj

Niektóre Świstokliki różnią się ze względu na podróż i docelowe miejsce przybycia. Przykładem są te Świstokliki, które transportowały użytkowników na Mistrzostwa Świata Quidditcha w 1994 roku, oraz te, które transportowały członków Zakonu Feniksa z różnych domów do Nory, po bitwie nad Little Whinging w 1997 roku. Inne Świstokliki przenosiły natychmiast po dotknięciu przez dane osoby: przykładowo Puchar Turnieju Trójmagicznego w Czarze Ognia był świstoklikiem, który przetransportował Harry'ego Pottera i Cedrika Diggory'ego na cmentarz w Little Hangleton. Innym przykładem może być złamana głowa posągu, która przeniosła Harry'ego Pottera do Hogwartu po bitwie w Departamencie Tajemnic. Nie wiadomo, jak te dwa typy świstolkików wpływają na siebie.

Oba typy świstoklików były przeznaczone do podróży w wyznaczone miejsca. Dzięki aktywowaniu ich za pomocą dotyku, można ponownie transportować użytkowników z powrotem do ich pierwotnej lokalizacji, jak miało to miejsce w przypadku Pucharu Trójmagicznego. Czasem te aktywowane przed i po wyznaczonych im czasie, mogą nie być obsługiwane skutecznie.

Spis wszystkich Świstoklików Edytuj

Świstoklik Użytkownicy Punkt początkowy Punkt docelowy Twórca
Miotła Niezidentyfikowany sędzia quidditcha Boisko quidditcha Sahara Niezidentyfikowany fan quidditcha
Stary but stworzony z Księgi Eliksirów Uczniowie Hogwartu Klasa eliksirów Zaczarowany ogród Zygmunt Budge
Nieznany Gellert Grindelwald Dolina Godryka Europa centralna Bathilda Bagshot
Stary but Stoatshead Mistrzostwa świata w quidditchu (1994 r.) Ministerstwo Magii (przypuszczalnie)
Stara gazeta Nieznany Nieznany Mistrzostwa świata w quidditchu (1994 r.) Ministerstwo Magii (przypuszczalnie)
Przebita piłka nożna Nieznany Nieznany Mistrzostwa świata w quidditchu (1994 r.) Ministerstwo Magii (przypuszczalnie)
Pusta puszka napoju Nieznany Nieznany Mistrzostwa świata w quidditchu (1994 r.) Ministerstwo Magii (przypuszczalnie)
Stara gumowa opona
  • Harry Potter
  • Hermiona Granger
  • Artur, Fred, George, Ginny, Ron Weasley
Mistrzostwa świata w quidditchu (1994 r.) Stoatshead Ministerstwo Magii (przypuszczalnie)
Puchar Turnieju Trójmagicznego
  • Cedrik Diggory
  • Harry Potter
Labirynt w trzecim zadaniu Turnieju Trójmagicznego Cmentarz w Little Hangleton Bartemiusz Crouch Junior
Poczerniały czajnik
  • Harry Potter
  • Fred, George, Ginny, Ron Weasley
Gabinet dyrektora Hogwartu Grimmauld Place 12 Albus Dumbledore
Głowa Fontanny Magicznego Braterstwa Harry Potter Ministerstwo Magii Gabinet dyrektora Hogwartu Albus Dumbledore
Mała, srebrna szczotka do włosów Dom Tonksów Nora Jeden z członków Zakonu Feniksa
Zardzewiała puszka Brak informacji Nieznany dom członka Zakonu Feniksa Nora Jeden z członków Zakonu Feniksa
Antyczny but sportowy Brak informacji Nieznany dom członka Zakonu Feniksa Nora Jeden z członków Zakonu Feniksa
Nieznany Nieznany dom członka Zakonu Feniksa Nora Jeden z członków Zakonu Feniksa
Wygięty wieszak Nieznany dom członka Zakonu Feniska Nora Jeden z członków Zakonu Feniksa

Etymologia Edytuj

Z francuskiego porter oznacza "do wykonania". Z angielskiego druga część key oznacza "klucz".

Za kulisami Edytuj

  • Według W.O.M.B.A.T., żeby Świstoklik transportował pomiędzy krajami, musi być wymagana zgoda Ministerstwa obu narodów.
  • Również według W.O.M.B.A.T.u, możliwe jest, że dezaktywując świstoklika przed przybyciem do czyjegoś miejsca docelowego, można doprowadzić do poważnych obrażeń lub śmierci użytkownika.
  • Nie wiadomo, dlaczego Śmierciożercy wykorzystywali Szafkę Zniknięć, kiedy mogliby stworzyć świstoklik do Hogwartu, chyba że istnieje specyficzny czar, który zatrzymuje działanie tego przedmiotu. Jednak Albus Dumbledore stworzył jeden przenoszący z Ministerstwa do swojego gabinetu, więc jest to również pewna sprzeczność. Jedynym wyjaśnieniem na takie działanie Świstoklika byłoby to, że jedynie dyrektor/ka szkoły może się przemieścić z Hogwartu, jeśli tak został ustawiony. Oczywiście, jak Ministerstwo wreszcie zaakceptowało fakt, że Voldemort wrócił i zostało zwiększone bezpieczeństwo w Hogwarcie, zapobiegli powstawaniu kolejnych Świstoklików i działanie tego przedmiotu było funkcją obronną (działał w jedną stronę: z zamku do Ministerstwa).
  • Inkantacją do stworzenia świstoklika jest Portus.
  • Na Pottermore, autorka J. K. Rowling żartuje, że ma prawdziwy świstoklik: klucz do miasta La Porte, w Indianie, który został nadesłany jej przez Emersona Spartza, założyciela firmy MuggleNet.
  • W Harrym Potterze i Czarze Ognia, gdy Harry chwycił puchar ponownie na cmentarzu, został przetransportowany do wejścia do labiryntu. Jednak Harry nie powinien tam wrócić, ponieważ Świstoklik powinien przetransportować użytkownika z powrotem do miejsca, gdzie go użył. Przedmiot zatem powinien zabrać Harry'ego z powrotem do środka labiryntu.

WystępowanieEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki